Grupa Apcoa zarządza 14 tysiącami parkingów w Europie i przed pandemią generowała prawie miliard Euro przychodu rocznie. W każdym z 13 krajów europejskich w których działamy praktycznie jesteśmy największym operatorem. W Polsce mamy w tej chwili prawie 800 parkingów. To zobowiązuje i pozwala nam kreować trendy – mówi w rozmowie z SCF Magazine Maciej Zawadzki, prezes Apcoa Parking
Apcoa Parking jest wystawcą Shopping Center Forum 2021 CEE. Z przedstawicielami firmy będzie można spotkać się na stoisku 120.
W jaki sposób pandemia wpłynęła na Państwa działalność?
Podobnie jak operatorzy centrów handlowych i najemcy, którzy stracili praktycznie z dnia na dzień przychody, zostaliśmy poszkodowani przez pandemię. Trudna sytuacja dotyczyła nas w główniej mierze w przypadku projektów, w których byliśmy dzierżawcami parkingów. Straciliśmy wszystkie przychody i zostaliśmy z wysokimi czynszami, ponieważ nie objęły nas przepisy rozporządzenia, które zwalniały najemców z czynszów. Okazało się, że ponieważ nie jesteśmy standardowym najemcą powierzchni handlowej, nie przysługuje nam żadne wsparcie.
Jak zatem udało się przetrwać i funkcjonować w tym trudnym czasie?
Zaczęły się rozmowy z właścicielami centrów w zakresie redukcji lub zawieszenia naszych czynszów. Niektóre z nich niestety trudne. Dotyczyły głównie lokalizacji, gdzie mieliśmy powierzchnie w dzierżawie. Natomiast równolegle w przypadku projektów, gdzie byliśmy zarządcami parkingów, czyli nie płaciliśmy czynszów i otrzymywaliśmy stałe wynagrodzenie, wychodząc naprzeciw naszym klientom, czyli właśnie właścicielom centrów handlowych, zredukowaliśmy nasze wynagrodzenie. Podjęliśmy decyzję by częściowo redukując obsługę i koszty działalności oraz rezygnując z naszych marż, pomóc im przetrwać, a jednocześnie też zachować zdrowe, partnerskie relacje z naszymi klientami, ponieważ biznes po pandemii będzie nadal istniał.
Czyli z jednej strony oczekiwaliście wsparcia, a z drugiej sami je oferowaliście.
Zależało nam, by po zakończeniu pandemii, kontynuować współpracę z naszymi klientami przez kolejne lata i do tego na bazie takich silniejszych relacji, wzmocnionych naszą partnerską postawą. Ucierpiała na tym niestety duża część naszych przychodów, która nam po prostu odpadła. Zarządzamy parkingami przy kilkudziesięciu centrach handlowych w Polsce i znaczący spadek przychodów spowodował, że nasza sytuacja płynnościowa przez chwilę była naprawdę trudna. Udało się przetrwać właśnie dzięki współpracy z naszymi partnerami.
Na czym ta pomoc i współpraca polegała?
Większość klientów wspierało nas redukując bądź odraczając czynsze. Mowa o operatorach centrów handlowych, ale też podmiotach publicznych, które zgodziły się odroczyć nam czynsze na drugą część roku, na okres, kiedy wszystko wróci do normy. To nam uratowało płynność. W bardzo partnerski sposób zachowali się także najwięksi operatorzy sieci handlowych, na przykład Lidl, Netto, Kaufland, Aldi czy też Polo Market, którzy mimo pandemii i lockdownów płacili nam terminowo nasze wynagrodzenie. Ich biznesy na szczęście stabilnie funkcjonowały w okresie pandemii. Dzięki takim przyjaznym partnerom udało nam się przejść przez lockdown obronną ręką.
Galerie i w związku z tym parkingi działały w ograniczonym trybie, ale sieci handlowe zwłaszcza te dyskontowe i convenience, którym także świadczycie usługi, miały się w tym czasie raczej dobrze.
Netto, Lidl, Kaufland, Polo Market i Aldi – wszystkie te sieci dostarczały nam nowych projektów dzięki swojej dynamicznej ekspansji. Kaufland i Aldi zrezygnowały nawet z obsługi przez innych operatorów parkingowych i powierzyły nam na wyłączność wszystkie swoje parkingi, przekazując nam kilkadziesiąt nowych obiektów. Wynikało to z faktu, iż byli bardzo zadowoleni z jakości naszych usług i partnerskiego sposobu współpracy.
Czym wyróżniają się Wasze usługi?
Chociażby kwestią jakości sprzętu parkingowego lub wystawiania mandatów tzw. opłat dodatkowych na parkingach przy obiektach handlowych wyposażonych w parkometry. Niestety wiele firm działających na polskim rynku i obsługujących sieci handlowe, oferuje swoje usługi na zarządzanie za symboliczne kwoty, a następnie wyrównuje swoje niskie wynagrodzenie mandatami wystawianymi klientom tych sklepów lub instaluje na parkingach stare, zużyte urządzenia parkingowe. Takie „polowanie na klientów” aby wystawić im mandat psuje niestety wizerunek całej branży i powoduje zainteresowanie ich działaniami przez takie instytucje jak UOKiK czy też Rzecznik Praw Konsumentów. My działamy w innym kierunku. Nasze parkingi wyposażone są w najnowszej generacji parkometry z możliwością płatności kartami płatniczymi oraz istnieje na nich możliwość skorzystania z naszej aplikacji mobilnej APCOA Flow. Ponadto mamy świadomość tego, iż wystawienie mandatu klientowi obiektu handlowego jest de facto równoznaczne z odstraszeniem klienta od tego sklepu. Dlatego nasz Dział Reklamacji stara się anulować wystawione mandaty klientom, którzy zrobili zakupy w danym sklepie, ale z jakichś powodów nie pobrali biletu parkingowego. Jeżeli klient nie pobrał biletu z parkometru albo nie zapłacił, ale poszedł do sklepu na przykład Lidla lub Biedronki zrobić zakupy i został ukarany mandatem a następnie zgłosił się do nas, wówczas zawsze anulujemy wystawiony mandat.
Co jest największym wyzwaniem dla galerii i sieci handlowych w organizacji parkingów?
Myślę, że kwestie opłat za parkowanie. Zwyczajowo przyjmuje się, że klient ma bezpłatny parking na czas robienia zakupów w danej galerii handlowej czy sklepie. Problem powstaje jednak wtedy, gdy ta zasada jest naruszana przez parkujących. Coraz częściej pojawiają się sytuacje, gdy klient danego centrum handlowego nie ma gdzie zaparkować, ponieważ parking jest zajęty przez pracowników okolicznych biur, interesantów pobliskich urzędów, pacjentów szpitali czy też mieszkańców położonych w sąsiedztwie osiedli. Co robi klient, który przyjeżdża do danego sklepu i nie może zaparkować? Jedzie 500 metrów dalej do sklepu konkurencji. Sieci handlowe zauważyły ten niebezpieczny dla ich biznesu proceder i zaczęły wprowadzać własne zasady parkowania na swoich parkingach. Na przykład w sklepie Lidl można parkować przez półtorej godziny gratis, jest to z dużym zapasem czas wystarczający na zrobienie zakupów, natomiast każda kolejna godzina jest już płatna. Wprowadzenie tego typu zasad z reguły rozwiązuje problemy parkingowe na danym obiekcie.
Powiedział Pan, że proponujecie dwa modele funkcjonowania – w oparciu o dzierżawę lub jako zarządca parkingu. Jaka jest różnica?
W przypadku umowy o zarządzanie jesteśmy zarządcą obiektu i klient wypłaca nam z tego tytułu wynagrodzenie. Oczywiście w ramach tego wynagrodzenia ponosimy koszty zatrudnienia pracowników, amortyzację systemu parkingowego, który z reguły zapewniamy na swój koszt, biletów parkingowych czy też serwisu technicznego. Natomiast w przypadku umowy dzierżawy, to my płacimy co miesiąc czynsz naszemu klientowi, pobierając i księgując wszystkie przychody z parkingu. Parkingi przy centrach handlowych z reguły działają na zasadzie umów o zarządzanie.
Dlaczego galeriom handlowym bardziej odpowiada model zarządzania?
Parkingi przy galeriach handlowych mają z reguły długi darmowy czas parkowania, bo właścicielom zależy na tym, by klient nie ograniczał czasowo swojego pobytu w centrum handlowym i spędził w nim jak najwięcej czasu. Stąd galeria handlowa nie generuje z parkingu aż takich przychodów, aby można było go dzierżawić, czyli ponieść swoje koszty i jeszcze zapłacić czynsz dzierżawy. Dlatego bardziej praktyczny jest model oddania parkingu w zarządzanie.
Na czym konkretnie polega to zarządzanie?
Najprościej mówiąc – instalujemy i wdrażamy system parkingowy tj. szlabany, kamery sczytujące tablice rejestracyjne i kasy automatyczne, nasz personel obsługuje system parkingowy, zapewniamy materiały eksploatacyjne np. bilety parkingowe, analizujemy trendy rynkowe na obszarze, na którym znajduje się parking i optymalizujemy taryfy parkingowe, odpowiadamy za cash management w tym konwoje gotówki, zapewniamy własny serwis techniczny urządzeń czy też realizujemy sprzedaż abonamentów parkingowych.
Który model jest dla Apcoa bardziej opłacalny?
Nie ma tutaj reguły. W czasie pandemii na pewno dużo lepszym dla nas modelem były umowy o zarządzanie. W przypadku umów o zarządzanie mamy niższe marże niż w przypadku umów dzierżawy, co jest rekompensowane faktem, iż nie ponosimy ryzyka rynkowego, ponieważ klient płaci nam co miesiąc stałą opłatę.
Apcoa to firma międzynarodowa. Jakie trendy w systemach zarządzania obecnie królują w Polsce i na świecie?
Grupa Apcoa zarządza 14 tysiącami parkingów w Europie i przed pandemią generowała prawie miliard Euro przychodu rocznie. W każdym z 13 krajów europejskich w których działamy praktycznie jesteśmy największym operatorem. W Polsce mamy w tej chwili prawie 800 parkingów. To zobowiązuje i pozwala nam kreować trendy. W 2019 roku Grupa wprowadziła na rynek swoją własną aplikację mobilną, która nazywa się Apcoa Flow i jest dostępna na naszych parkingach w całej Europie, oraz na wielu parkingach partnerskich. Bardzo często bowiem właściciele parkingów, którzy nie powierzyli nam zarządzania, chcą mieć tylko naszą aplikację. Oprócz tego aplikacja działa też na strefach płatnego parkowania.
Czym się charakteryzuje ten system?
Aplikacja mobilna umożliwia opłatę za parking, który wyposażony jest w szlabany albo w parkometry. W przypadku parkingu wyposażonego w parkometr parkujący zaznacza w aplikacji przewidywany czas parkowania np. darmową godzinę przy centrum handlowym i nie musi podchodzić do parkometru aby pobrać bilet parkingowy. To rozwiązanie świetnie zdało egzamin w pandemii. Wówczas odnotowywaliśmy przyrosty po kilkanaście tysięcy użytkowników naszej aplikacji miesięcznie.
W przypadku systemu szlabanowego w momencie, kiedy pojazd podjeżdża do szlabanu, kamera sczytuje jego numer rejestracyjny i automatycznie otwiera się szlaban wjazdowy oraz rozpoczyna sesja parkowania. W aplikacji pojawia się informacja, iż klient właśnie rozpoczął parkowanie. Przy wyjeździe analogicznie system sczytuje numer rejestracyjny, otwiera szlaban, kończy sesję parkowania i automatycznie pobiera z karty kredytowej kierowcy należną opłatę, równocześnie wysyłając paragon sesji parkowania na adres email klienta. Przy pomocy aplikacji mobilnej sprzedajemy też abonamenty parkingowe. Aplikacja może też być integrowana z zewnętrznymi rozwiązaniami informatycznymi naszych klientów.
Jak się sprawdza ta aplikacja w przypadku centrów handlowych?
W Polsce niestety nie jest to jeszcze tak powszechny system, jak w innych krajach. Niektóre centra handlowe są zainteresowane tego typu rozwiązaniami, inne planują wdrożenie swoich własnych rozwiązań. Natomiast można powiedzieć, że pandemia przyspieszyła decyzje o wdrożeniach tego typu rozwiązań.
Apcoa jest rokrocznie wystawcą SCF. Z jaką ofertą wyjdziecie w tym roku do centrów handlowych i jakiego typu partnerów będziecie poszukiwać na targach Shopping Center Forum?
Dla nas targi Shopping Center Forum są bardzo ważną platformą umożliwiającą spotkania się z naszymi aktualnymi i potencjalnymi nowymi klientami. W dzisiejszych czasach, kiedy wszystkim brakuje czasu na spotkania, rozmowy czy też podsumowania, tego typu wydarzenia ułatwiają kontakty biznesowe. SCF to atrakcyjny i ciekawy format, pozwala podtrzymywać istniejące relacje biznesowe i prezentować szerokiemu gronu odbiorców nasze nowe rozwiązania i technologie. Pamiętajmy, że wiele centrów handlowych, które w niedalekiej jeszcze przeszłości nie miało problemu z parkingiem, teraz zauważa potrzebę zmian w tym obszarze. Obserwujemy dynamiczny wzrost liczby inwestycji budowalnych, powstaje wiele nowych nieruchomości, zmienia się zagospodarowanie terenu i nagle obiekty handlowe zostają otoczone przez budynki biurowe czy też osiedla mieszkaniowe. Wiele centrów handlowych poszukuje rozwiązania jak rozwiązać problem z parkingiem, a na targach może je znaleźć. Na naszym stoisku w tym roku zaprezentujemy nowe ciekawe urządzenia parkingowe, najlepsze światowe marki i rozwiązania mobilne wspierające zarządzanie parkingami.
Rozmawiała Katarzyna Łabuz
"Mamy prawie 800 parkingów w Polsce. To zobowiązuje i pozwala kreować trendy..." -
wywiad z Prezesem Zarządu APCOA Parking Polska Maciejem Zawadzkim